Select Page

LAPTOPPROJECT

In alle leerplannen en in het overkoepelend leerplan ICT wordt een belangrijk accent gelegd op ICT-integratie. Het is meer dan alleen een aanvulling op de klassieke manier van lesgeven.

Integratie in de lessen is enkel mogelijk indien leerlingen ICT kunnen aanwenden in hun leerproces en dit op elk moment wanneer dit nodig zou blijken. Wanneer elke leerling over een laptop beschikt, en dit zowel thuis als op school, kan een ideale combinatie van traditionele leermiddelen en technologische innovatie voor een krachtige leeromgeving zorgen.

In het onderwijslandschap verwachten we steeds meer dat leerlingen thuis over een computer beschikken om de leeromgeving te raadplegen, opdrachten te maken, enz. Door het laptopproject op te starten bieden we gelijke kansen aan iedere leerling.

Op deze pagina beperken we ons tot de praktische info over het laptopproject. Wil je graag mer weten over onze ICT visie en achterliggende pedagogische principes bekijk dan zeker onze infobrochure.

HP Probook 455 G8

Onze school kiest voor eenzelfde toestel voor alle leerlingen. De laptop kan aangekocht worden via de website van de school. We werken hiervoor samen met het bedrijf Signpost.

Technische specificaties:

Scherm: 15.6″ Full HD AntiGlare
Processor: AMD Ryzen 5
Werkgeheugen: 16 GB DDR4-SDRAM
Opslagcapaciteit: 256 GB SSD

OPGELET!

Als je ervoor kiest om een laptop te huren kies dan voor 22 maanden. De andere opties staan actief maar dan is maximale terugbetaling van de digisprong niet mogelijk. Bedankt voor uw begrip.

 

Gebruik bij het bestellen van je laptop deze schoolcode:

2022430390

DIRECTE AANKOOP

€759

incl 3 jaar garantie

 

of

€814

incl 4 jaar garantie

HUUR

€37,45

per maand*

incl 3 jaar garantie

 

* Huurwaarborg te betalen bij bestelling = €224,5

Een leerling kan kiezen om de laptop aan te kopen of te huren. De laptop wordt op school geleverd met een laptophoes Case Logic. De gedeeltelijke terugbetaling gebeurt op het einde van schooljaar 21-22 en op het einde van schooljaar 22-23.

Garantie

Deze toestellen beschikken over een Next Businessday On Site (=NBOS) garantie. Dit betekent dat, bij problemen, een gecertifieerde technieker van Signpost de werkdag nadien het toestel komt herstellen. Op school of tijdens de schoolvakanties bij de leerling thuis. De toestellen zijn gebruiksklaar bij levering en voorzien van alle nodige software, zijn gedekt tegen diefstal (enkel met braak/bedreiging met inbegrip van proces-verbaal van de politie en buiten de schoolpoort) en inclusief maximumgrens aan herstelkost voor defecten buiten garantie.

Recht op terugbetaling

Elke leerling heeft recht op een terugbetaling. Aan de hand van de bestellingsdatum zal de terugbetaling worden berekend. Deze terugbetaling gebeurt via de schoolfactuur, met een maximum van € 400.

Terugbetaling van de digisprong loopt over twee schooljaren, 21-22 en 22-23. Leerlingen die de laptop aankopen in het schooljaar 21-22 krijgen een eerste terugbetaling op het einde van schooljaar 22. Leerlingen die de laptop aankopen in het schooljaar 22-23 krijgen de terugbetaling op het einde van schooljaar.

Als school begrijpen we zeer goed dat de extra kost van een laptop niet voor iedereen evident is. We willen u dan ook zo goed mogelijk informeren over het hoe en waarom we deze beslissing nemen. Hieronder hebben we enkele veelgestelde vragen gebundeld die hopelijk wat meer inzicht geven in ons laptopproject. Mocht u na het doornemen van deze vragen toch nog extra info willen neem dan gerust contact op met de school. We helpen u graag verder!

ALGEMEEN

Waarom hetzelfde toestel voor iedereen?

De school zal een beperkt aanbod aanbieden omdat dit verschillende voordelen heeft:

  • Bij defect kan de leerling hetzelfde type toestel ter vervanging krijgen.
  • Een robuuster toestel (businessmodel) zal zorgen dat het toestel geschikt is om te transporteren.
  • De service is uniform, zowel op software als hardware vlak.
  • Identieke installatie (= snelle herinstallatie).
  • Geen opbod van toestellen die van thuis worden meegebracht.
  • Defecten en ondersteuning kunnen volledig gestandaardiseerd opgenomen worden.
  • Bij het veranderen van richting is het niet nodig om een zwaarder toestel te gebruiken.
Wat als ik mijn toestel na 8 augustus bestel?

In dat geval kan het toestel niet geleverd worden voor de start van het schooljaar op 1 september. Het is mogelijk dat de leerling aan bepaalde lessen niet actief kan deelnemen.

GARANTIE

Wat wordt er allemaal gedekt door de garantie?

VERZEKERING (DEFECTEN): Defecten buiten garantie worden voor een maximaal forfaitair bedrag van 39 euro hersteld. Het forfaitair bedrag zal door de firma rechtstreeks gefactureerd worden aan de ouders van de leerling. De betalende herstelling zal pas uitgevoerd worden na goedkeuring van de ouders. Alle herstellingen worden door Signpost waar we mee samenwerken op de school opgehaald. Tijdens vakantieperiodes, wanneer de school gesloten is, wordt de herstelling aan huis opgehaald.

DIEFSTAL: Voor diefstal met braak of onder bedreiging (uitgezonderd diefstal op school) zal steeds een PV noodzakelijk zijn. De aangifte dient te gebeuren door de ouder en/of leerling. Het toestel zal vervangen worden door een gelijkaardig toestel maar er is een franchise geldig van 39 euro.

VERLIES – NALATIGHEID: Wanneer het toestel ontvreemd wordt of verdwijnt op schooldomein, valt dit niet onder het pakket diefstal maar wordt dit beschouwd als een nalatigheid. In geval van verlies of nalatigheid van het toestel zal eerst de restwaarde van het toestel bepaald worden en dan moeten betaald worden aan de school. Leerling wordt verwacht om een nieuwe laptop aan te kopen. Na betaling van de restwaarde kan de leerling beschikken over een vervangtoestel gedurende 10 werkdagen.

LEVERING: Elk toestel wordt geleverd met beschermhoes. Voor verzekeringsdoeleinden is het verplicht om de laptop op te bergen in de meegeleverde hoes. Labelen van het toestel en de hoes gebeurt door de leverancier. Elk toestel met zijn uniek serienummer wordt gekoppeld aan de naam van de leerling. Zo is steeds een goede opvolging mogelijk.

FINANCIEEL

Zijn leerlingen verplicht om een laptop te gebruiken?

Wanneer je kiest voor onze school wordt dit beschouwd als een basisvoorwaarde. De laptop zal steeds vaker gebruikt worden in de lessen. We willen, zoals eerder vermeld, elke leerling een krachtige (digitale) leeromgeving bieden.

Wat als de leerling reeds over een eigen toestel beschikt?

Aangezien de digisprong ten einde loopt in 2023 is een terugbetaling later niet meer mogelijk. Financieel kunnen alle leerlingen de laptop best zo snel mogelijk aankopen.

Wat als de leerling de school verlaat?

Bij aankoop is de leerling is eigenaar van de laptop. Bij huur wordt het restbedrag berekend bij het verlaten van de school. Na betaling van het restbedrag is de leerling eigenaar.

Wat als de leerling later start in de school?

De laptop kan steeds via de schoolwebsite worden aangekocht.

Wat als een gezin meerdere kinderen op school heeft?

Het is nodig dat elke leerling over een persoonlijke laptop beschikt. We willen de leerlingen dezelfde kansen bieden en zorgen voor hun individuele (digitale) leeromgeving.

DAGELIJKS GEBRUIK

Wat zijn de voornaamste afspraken qua gebruik?
  • Breng je laptop elke dag mee naar school en neem je laptop ‘s avonds mee naar huis.
  • Breng je toestel elke ochtend 100 % opgeladen mee naar school.
  • Gebruik altijd de meegeleverde beschermhoes.
  • Laat je laptop nooit onbeheerd achter.
  • Breng dagelijks je oortjes mee.
  • Werk altijd met je eigen toestel.
Is er (technische) ondersteuning voorzien voor leerlingen?

De uitlevering van de toestellen zal gebeuren bij de start van het schooljaar. Tijdens de uitlevering zal er technische ondersteuning voorzien worden om het account te configureren en de leerling wegwijs te maken in de digitale tools die de school ter beschikking stelt. Voor leerlingen met vragen of problemen kan de cel ICT ondersteuning bieden.

Mag ik eigen software installeren op de laptop?

De leerling is beheerder van de laptop en heeft ook beheerdersrechten. Het is dus mogelijk om zelf programma’s te installeren. De school zal alle nodige software op een eenvoudige manier ter beschikking stellen. Installeren van eigen software is toegestaan maar mag de schooltoepassing niet in het gedrang brengen.

Waar moeten leerlingen bestanden bewaren?

Bestanden moeten altijd opgeslagen worden in de cloud van het office account. De leerling heeft een persoonlijk schoolaccount waaraan een OneDrive gekoppeld is om bestanden op te slaan. Opgeslagen bestanden op de computer zelf kunnen, in geval van problemen met de computer, niet gerecupereerd worden.

Toegang Office account:
voornaamleerling en nummer@student-campusdebrug.be

Hoe moet de laptop vervoerd/bewaard worden?

De laptop wordt geleverd met beschermhoes. Het is noodzakelijk de laptop steeds in deze hoes te transporteren (ook voor de verzekering). Deze hoes is spatwaterdicht en zorgt voor stevigheid tijdens het transporteren.

De laptop past samen met de beschermhoes in een gemiddelde boekentas.

Kan de laptop op school opgeladen worden?

De batterij van de laptop kan een hele schooldag meegaan. De laptop zal immers geen 8u op een schooldag gebruikt worden.

We verwachten van de leerlingen dat de laptop ’s avonds thuis wordt opgeladen en deze bij de start van de volgende lesdag een volle batterij heeft.

Er zullen in de school geen (extra) oplaadpunten voorzien worden.